Gemeenten met minder dan 5000 inwoners en met taalfaciliteiten
Aan de kiezers van de gemeente Spiere-Helkijn
Gemeentelijk hoofdbureau
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN
VAN 13 OKTOBER 2024
________
BERICHT
De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau deelt de gemeenteraadskiezers van de gemeente Spiere-Helkijn mee dat de voordrachten van kandidaten op de volgende wijze kunnen worden ingediend:
• ofwel digitaal, met de webtoepassing op www.vlaanderenkiest.be. De indiening is mogelijk vanaf woensdag 4 september 2024 om 9 uur tot zaterdag 14 september 2024 om 16 uur. Op zaterdag 14 september 2024 vanaf 9 uur neemt de voorzitter officieel kennis van de digitaal ingediende voordrachtsakten door een ontvangstbevestiging te sturen. De voorzitter neemt eventuele bijlagen op papier die niet digitaal samen met de voordrachtsakte zijn ingediend, in ontvangst op zaterdag 14 september 2024 van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 16 uur, op het volgende adres:
Gemeentehuis Spiere-Helkijn, Oudenaardseweg 71, 8587 Spiere-Helkijn
• ofwel op papier op zaterdag 14 september 2024 van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 16 uur op het bovenvermelde adres. De voorzitter geeft dan meteen een ontvangstbewijs af.
Voordrachtsakten die na zaterdag 14 september 2024 om 16 uur worden ingediend, zijn niet ontvankelijk.
De lijsttrekkers kunnen ter plaatse inzage krijgen van alle ingediende voordrachtsakten en kunnen hun opmerkingen schriftelijk aan het gemeentelijk hoofdbureau meedelen. Een lijsttrekker kan een andere kandidaat mandateren om dat in zijn plaats te doen.
De voordrachtsakten liggen op de volgende dagen ter inzage:
-
op zaterdag 14 september 2024, van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 18 uur;
-
op maandag 16 september 2024, van 13 uur tot 16 uur.
Op dinsdag 17 september 2024 (26ste dag voor de verkiezingen), tussen 13 uur en 16 uur, kunnen de personen die een aanvaarde of afgewezen lijst hebben ingediend, een met redenen omkleed bezwaarschrift tegen de aanvaarding van een of meer kandidaten indienen. Bij hun afwezigheid kan ook een van de kandidaten die op een aanvaarde of afgewezen lijst staat, een dergelijk bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift wordt tegen ontvangstbewijs aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau overhandigd.
Op donderdag 19 september 2024 (24ste dag voor de verkiezingen), tussen 14 uur en 16 uur, kunnen de personen die een aanvaarde of afgewezen lijst hebben ingediend, een memorie indienen tot betwisting van de onregelmatigheden waarmee bij de voorlopige afsluiting van de kandidatenlijst rekening is gehouden of die de dag na de afsluiting van de kandidatenlijst ingeroepen zijn. Als die onregelmatigheid te maken heeft met de onverkiesbaarheid van een kandidaat, kan een memorie worden ingediend met inachtneming van dezelfde regels. Bij hun afwezigheid kan ook een van de kandidaten die op een aanvaarde of afgewezen lijst staat, een dergelijke memorie indienen. De memorie wordt tegen ontvangstbewijs bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau ingediend.
Dezelfde personen kunnen tot 16 uur op donderdag 19 september 2024 bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau een verbeteringsakte indienen.
Het gemeentelijk hoofdbureau komt samen op donderdag 19 september 2024, om 16 uur. Tijdens die vergadering doet het gemeentelijk hoofdbureau uitspraak over de bezwaren en de neergelegde akten, en sluit het de kandidatenlijst definitief af. De personen die een lijst hebben ingediend, mogen die vergadering bijwonen. Alleen als de indieners van de lijsten niet aanwezig zijn, kunnen de kandidaten die op dinsdag 17 september 2024 een bezwaarschrift hebben ingediend, of die op donderdag 19 september 2024 een memorie of een verbeteringsakte hebben ingediend, die vergadering bijwonen.
Als de verkiesbaarheid van een kandidaat betwist wordt, mogen die kandidaat en de indiener van het bezwaar in elk geval de vergadering bijwonen, hetzij persoonlijk, hetzij bij gemachtigde. Ook de getuigen die overeenkomstig artikel 77 en artikel 110 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet zijn aangewezen, mogen op de vergadering aanwezig zijn.
Als er beroep is aangetekend bij het hof van beroep, vergadert het gemeentelijk hoofdbureau opnieuw op maandag 23 september 2024 (20ste dag voor de verkiezingen), om 18 uur. Tijdens die vergadering worden de verrichtingen uitgevoerd die wegens dat beroep waren uitgesteld.
Vanaf dinsdag 24 september 2024 (19de dag voor de verkiezingen) deelt de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau de officiële kandidatenlijst mee aan de regelmatig voorgedragen kandidaten en eventueel aan de kiezers die hen hebben voorgedragen, als ze daarom vragen.
Op dinsdag 1 oktober 2024 (12de dag vóór de verkiezingen), van 14 uur tot 16 uur, kan de lijsttrekker of de kandidaat die de lijsttrekker daartoe mandateert, een lijst van getuigen voor de stem- en telbureaus indienen bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, op het volgende adres: Gemeentehuis Spiere-Helkijn, Oudenaardseweg 71, 8587 Spiere-Helkijn
Plaats: Spiere-Helkijn
Datum: 03/09/2024
De voorzitter,
Steven Bataille
- INSTRUCTIES VOOR DE VOORDRACHT VAN KANDIDATEN
- INSTRUCTIES VOOR DE AANWIJZING VAN GETUIGEN
- Reglement op het aanplakken van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten